Sebességhatár megszegése elenyésző számú balesetet okoz.

Sebességhatár átlépése

A személyi sérüléses baleseteknek mindösszesen a 0,7 százalékát okozta tavaly az utak mellé kitáblázott sebességhatárok megszegése. Ezzel szemben 27,8 százalékát azok a járművezetők, akik nem az útviszonyoknak, a forgalomnak és az időjárásnak megfelelő sebességgel közlekedtek. Súlyos probléma a „gyorshajtás”, csak éppen nem úgy, ahogy sokan gondolják.

A baleseteknek mindössze a 0,7 százalékát okozta tavaly a sebességhatárok megszegése

A 16.757 személyi sérüléses balesetből 15.458-at okozott emberi hiba tavaly a KSH szerint, ezeket hét nagyobb csoportra bonthatjuk:

  1. A legtöbb problémát „a sebesség nem megfelelő alkalmazása” okozta, összesen 5254 baleset hátterében állt 2018-ban.
  2. „Irányváltoztatás, haladás és bekanyarodás szabályainak megszegése” miatt 4278 baleset történt.
  3. Csaknem ugyanennyi, összesen 4081 az „elsőbbség meg nem adása” miatt.
  4. 966 alkalommal „gyalogosok hibája” állt a háttérben.
  5. Az „előzés szabályainak megsértése” miatt 703 baleset történt.
  6. A „megállási kötelezettség elmulasztása” miatt 370.
  7. Végül 750 esetet rögzít „a járművezető egyéb hibája” kategória, és van még pár kisebb szám is: jármű hibája (93), utasok hibája (40), pálya hibája (23), világítási szabályok megszegése (22), és „egyéb okok” kategóriát is írnak (177).

Sebesség nem megfelelő alkalmazása

Mivel a fenti számok szerint is a legfontosabb probléma, és a közbeszédben, valamint a rendőrség kommunikációjában is kiemelt helyen szerepel a „gyorshajtás”, nézzük meg, milyen konkrét okokra bomlik tovább a „sebesség nem megfelelő alkalmazása” miatt tavaly bekövetkezett 5254 baleset.

  • Magasan a legtöbb tragédiát a „nem az útviszonyoknak (vonalvezetés, útburkolat) megfelelő sebesség” okozta 2018-ban, összesen 3785 ilyen eset történt.
  • Jóval kevesebbet „a forgalmi viszonyokhoz” képest rossz sebesség: 469.
  • Még kevesebbet „az időjárási és látási viszonyokhoz” helytelenül választott tempó: 396.
  • És végül „az előírt sebesség meg nem tartása” kategória száma: 118 baleset.

Jól látják, a 16.757 személyi sérüléses balesetből tavaly mindössze 118 alkalommal történt, hogy a kitáblázott sebességhatárnál magasabb tempó volt a baleset oka. Ez mindössze 0,7 százalék

Gyorshajtás

Három szabálytalanságot mindenképpen ki kell még emelnünk, érdemes lenne akár kampányszerűen is foglalkozni ezekkel az illetékeseknek. Rendkívül sok baleset volt tavaly az elsőbbségadást jelző táblák megszegéséből (2317), a követési távolság negligálása miatt (1461), valamint az autósok jól látható része nem adott elsőbbséget a zebrán haladó gyalogosoknak (emiatt 787 súlyos baleset történt).

A gyalogosok hibái közül kiemelkedett 2018-ban a „vigyázatlan, hirtelen lelépés az úttestre” (450 baleset).

Forrás: vezess.hu

Hozzászólás

 

 

 

Nyári gumi és téli gumi

 

 

A nyári és a téli gumik, mind mintázatukban, mind összetételükben eltérnek egymástól, így alkalmazkodnak a megfelelő időjárási viszonyokhoz. Míg a nyári gumi legfontosabb tulajdonsága, hogy magasabb hőmérsékleten és nedves, vizes útfelületen is megfelelő biztonságot nyújtson, addig a téli gumi hideg időben, havas, latyakos úton nyújt biztonságot. Sűrű lamellái segítik a tapadást havas útfelületen, s összetételének hála nem változik a tapadása hideg időben sem.

Nyáron, hajlamosabbak vagyunk bátrabban közlekedni, hiszen azt gondoljuk, hogy nics ok rá, hogy az autó ne tudjon megállni időben. Ez persze tévedés, de egy jó minőségű gumiabroncs választásával csökkenthetjük a veszélyt. Fontos, hogy az autógumink megfelelő profilmélységgel rendelkezzen. A törvényi előírás 1,6 mm, de már egy 3-4 mm-es gumi sem alkalmas a biztonságos közlekedésre. Fontos, hogy mind a négy kerék azonos méretű, sebesség és terhelési indexű legyen. Fontos, hogy egy tengelyen egyforma minta legyen, hogy a menettulajdonság ne változzon. Persze szükség van arra is, hogy rendszeresen ellenőrizd a nyomást, így lesz megfelelő a biztonság.