Emlékszik rá, hogy mikor ellenőrizte utoljára az abroncsnyomást? Ha nem az elmúlt hónapban volt, akkor Ön valószínűleg az európai gépjárművezetők azon kétharmadába tartozik, akik az előírtnál alacsonyabb nyomású gumikat használnak. Fontos ez? Nos, eltekintve attól, hogy így gumiabroncsai a szükségesnél többe kerülnek Önnek, személyes biztonságát is kockára teszi. Sokan nem gondolnák, hogy mennyi minden múlik a helyes gumiabroncs nyomáson. Itt most megismerheti, hogy miért annyira fontos a megfelelő abroncsnyomás fenntartása, illetve milyen újítások vannak az ellenőrzésére.
Nagyobb biztonság, jobb teljesítmény a megfelelő abroncsnyomással!
Minden gumiabroncsot a jármű kézikönyvében megadott nyomáson való használatra terveznek. Természetes folyamatként átlagosan havi 0,069 bar nyomást elveszítenek, és a mi feladatunk az elveszett levegő pótlása. A megfelelő gumiabroncs-nyomásszint fenntartásával fokozhatjuk autónk biztonságát az utakon.
Ha nem megfelelő nyomású abroncsokkal vezetünk, az súlyos, akár halálos következményekkel is járhat. A legfontosabb körülmény az, hogy a gumiabroncson belüli hőtermelődés következtében megnő a gumi meghibásodásának veszélye. A defekt mindig veszélyes, nagy sebesség mellett azonban akár halálos is lehet.
Másodszor, alacsony abroncsnyomás esetén a gépjárműveknek hosszabb a fékútja. Például egy 70 km/h sebességgel haladó jármű 5 méterrel hosszabb távon képes megállni. Végül nagymértékben megnő annak a kockázata, hogy nedves útviszonyok esetén elveszítjük az uralmat a jármű felett. Mindezen biztonsági problémákon túlmenően az alacsony abroncsnyomás a gépkocsi teljesítményére is kihat: a kevésbé precíz kormányzás következtében nehezebben lesz kezelhető az úton. Így nem csak a saját biztonságunkat veszélyeztetjük, hanem más autósokét is.
A felesleges költségek csökkentése
Mindannyian szeretünk könnyen és olcsón pénzt megtakarítani. Nos, a gumiabroncsok megfelelő nyomásának fenntartása csökkenti a fenntartási költségeket. Ha ezt elmulasztja, a gumik idő előtt és egyenetlenül fognak kopni, vagyis gyakrabban szorulnak cserére.
Egy papíron 25 000 km távolságra tervezett gumi például csak 20 000 km-ig bírja, ha nem megfelelő nyomáson használják. Mindennek a tetejébe még az üzemanyagot is pocsékolja a nagyobb gördülési ellenállás miatt. Az előírtnál 1,0 bar-ral alacsonyabb nyomású gumiabroncsok kb. 6%-kal több üzemanyagot fogyasztanak.
A gumiabroncsok a gépjármű és az útfelület közötti egyetlen érintkezési pontot jelentik. Ha gondoskodik róluk, ők is gondoskodnak Önről. A megfelelő nyomásszintet fenntartva optimalizálhatja gépjárműve teljesítményét és biztonságát, és mindeközben pénzt is megtakaríthat.
Erre a célra fejlesztették ki az abroncsnyomás-ellenőrző rendszert (TPMS), ami jelzi a sofőrnek, ha valamelyik gumiabroncsban kevesebb a nyomás. Így már a 2014. novemberétől forgalomba helyezett járműveknek rendelkezniük kell TPMS rendszerrel. A rendszert a műszaki vizsga során is ellenőrzik, így ha hibás a rendszer, akkor megbukik a vizsgán.
De mi is az a TPMS – abroncsnyomás-ellenőrző rendszer pontosan?
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer egy, az autóba a gyártó által integrált rendszer, amely folyamatosan monitorozza a jármű kerekeiben lévő légnyomást. Alapvetően kétféle rendszert különböztetünk meg:
- direkt rendszer - a légnyomást egy, az abroncsban lévő szenzor méri
- indirekt rendszer - az abroncsban lévő nyomást a jármű ABS szenzora által méri.
A direkt rendszerek nagyon pontos értékeket képes mérni, továbbá azonosítja a problémás kerék pozícióját, parkolás közben is ellenőrzi a nyomást, illetve a pótkerék légnyomását is ellenőrzi. Ez a rendszer viszont időigényesebb és költségesebb, mint az indirekt rendszer, mivel a téli és nyári gumi szetthez is szükséges a szenzor. Amennyiben ezt mellőzné, akkor folyamatosan hibajelzést küld a központi rendszernek és kockáztatja a nem megfelelő abroncs nyomást.
Az indirekt rendszerhez nem szükséges külön szenzor a nyomás érzékeléshez, hiszen ez a rendszer a kerék forgásából nyeri az információt. Ez természetesen azt is eredményezi, hogy parkoló helyzetben nem méri a légnyomást, így nem képes olyan pontos mérésekre, mint az indirekt rendszer.
Persze megfordul a fejünkben, hogy ugyan fel tudom-e szerelni a direkt TPMS szenzorokat én magam is?
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer szenzorainak felszereléséhez szaktudás, illetve speciális eszközök szükségesek, így mindenképp azt javasoljuk, hogy forduljon szakemberhez. A direkt rendszerek szenzoraira kifejezetten ügyelni kell:
- Minden kerékcserénél a szenzorok kisebb szervize is szükséges, fontos kicserélni a kopó alkatrészeket.
- Új abroncsok esetében új szenzorokra is szükség van, amelyeket egy speciális eszközzel fel kell programozni (optimális légnyomás abroncspozíció, stb.), hogy megfelelően működhessen a rendszerben.
- A szenzorokban lévő elemek állapotát is ellenőrizni kell a kerékcsere folyamán, hiszen ha azok már nem megfelelőek, úgy a szenzorok cseréje szükséges. (A TPMS szenzorok átlagos élettartama kb 4-5 év.)
- Vannak után gyártott szenzorok is, amik több autó típushoz is megfelelőek, ezeket úgymond fel kell tanítani, hogy az autó felismerje a szenzorokat. Ehhez megint csak szükséges a szaktudás, illetve megfelelő műszer is.
Miért is jó a TPMS szenzor?
A folyamatos abroncsnyomás ellenőrzéssel növeli a vezetés biztonságát, állandó tájékoztatást nyújt a kerekekben lévő nyomásról. Így könnyen elkerülheti a fent említett többlet üzemanyag fogyasztást a megnövekedett gördülési ellenállás miatt. A nem megfelelő nyomás miatt kialakult gyorsabb gumi kopást megelőzheti, így a gumiabroncs élettartama sem fog csökkenni. A folyamatos monitorozásnak köszönhetően a nem megfelelő abroncsnyomás miatt bekövetkezett váratlan defektek és balesetek elkerülhetőek.